«Hamza Umarov». Hujjatli film

088Бугун Ҳамза Умаров  таваллудига  90 йил тўлди.  Улуғ актёрнинг порлоқ хотираси олдида бош эгаман

Бугунги ёшлар Ҳамза Умаровни билишадими, йўқми, хабарим йўқ. Амоо, у менинг энг севимли актёрларимдан бири. Уни унутолмайман, унутгим келмайди. Унинг бетакрор овози қулоғим остида жаранглаб туради..

055

Мазкур ҳужжатли фильм ўзбек театри ва кино тарихида салмоқли из қолдирган Ўзбекистон халқ артисти Ҳамза Умаров ҳаёти ва ижоди саҳифаларига бағишланади.

«Ҳамза Умаров» Ҳужжатли фильм
Сценарий муаллифи: Ж. Тешабоев
Режиссёр: М. Тўйчиев
Оператор: В. Алламяров

09

077

Ҳамза Умаров (1925.17.12, Қўқон — 1987.26.11, Тошкент) — актёр, реж. Ўзбекистон халқ артисти (1967). 2-жаҳон уруши қатнашчиси. Тошкент театр ва рассомлик санъати ин-тида (194851) ўқиган.1950—86 й.лар Муқимий театрида, 1987 й. янв.—авг.да Ҳамза театрида, сўнгра «Ўзбекфильм» киностудиясида ишлаган. «Армуғон» спектаклидаги Жаъфар роли Ҳамза Умаровнинг саҳнада яратган илк образидир.
«Олтинкўл» (Уйғун)да Ғани, «Нурхон» (К.Яшин)да Ҳузурхўжа, «Фарҳод ва Ширин» (Хуршид)да Шопур, «Равшан ва Зулҳумор» (К.Яшин)да Терсак роллари б-н танилди. Ҳамза Умаров ижодида 50-й. лар шаклланган характерли, лирик ва кулгилиҳажвий йўналишлар кейинги йиллар ҳам давом этди. Қаҳрамонларининг феъл-атвори ва хусусиятларини бир оз бўрттириб ифодалаши, сўзларини дона-дона ва жарангдор талаффуз қилиши, қўшиқларини қаҳрамон ҳолатига сингдириб юбориши, қарама-қарши ҳис-туйғуларни кучли психологик драматизмда етказиши б-н Ҳамза Умаров санъати алоҳида ажралиб туради. Исфандиёрхон («Ғазал фожиаси»), Маъдалихон («Нодира»), Сайд («Гули сиёҳ»), Масхарабоз («Ўн иккинчи кеча»), Асқарали («Мавлоно Муқимий»), Гунг («Қизбулоқ»), Панташвили («Хонума хоним») каби образлари бунга мисолдир. Реж. сифатида «Бағри тош», «Қайнона», «Ишқинг билан» каби асарларни саҳналаштирган.
Ҳамза Умаровнинг кино санъати ривожига кўшган хизматлари алоҳида бўлиб, кинода унинг янги қирралари очилди, қиёфаси, чеҳраси, овози, хатти-ҳаракатлари, ўзини тутиши, ички кечинмаларининг юзида, кўзларида зоҳир бўлиши кинематография имконияти ва ифода воситаларига жуда мос тушган.
Кинода Салимбойвачча («Қутлуғ қон»), Умар («Маҳаллада дувдув ran»), Мадаминбек («Фавқулодда комиссар»), Ҳомид («Ўтган кунлар»), Қориев («Инқилоб чавандозлари»), Асқаров («Ёз ёмғири»), Нормат («Шижоат»), Сулаймонов («Фалокат оёқ остида»), Жабборов («Шиддат»),Қўлдошев («Сени кутамиз, йигит»), Матназар («Оловли соҳил») каби 60 дан ортиқ образ яратган. У бир қанча телевизион спектакллар (Масхарабоз,«Қиролнинг дилхуши» ва б.)да ҳам ўйнаган. Дубляж санъатининг моҳир устаси сифатида танилган (1000 дан ортиқ фильмда овоз берган). «Бағри тош», «Ҳаёт йўли»; «Дил тортса», «Ёр юрган кўчалар», «Тонг фарзандлари» пьесаларининг муаллифи. Ҳамза номидаги Ўзбекистон Давлат мукофоти лауреати (1970).

075 Hamza Umarov (1925.17.12, Qo’qon — 1987.26.11, Toshkent) — aktyor, rej. O’zbekiston xalq artisti (1967). 2-jahon urushi qatnashchisi. Toshkent teatr va rassomlik san’ati in-tida (194851) o’qigan.1950—86 y.lar Muqimiy teatrida, 1987 y. yanv.—avg.da Hamza teatrida, so’ngra «O’zbekfil`m» kinostudiyasida ishlagan. «Armug’on» spektaklidagi Ja’far roli Hamza Umarovning sahnada yaratgan ilk obrazidir.«Oltinko’l» (Uyg’un)da G’ani, «Nurxon» (K.Yashin)da Huzurxo’ja, «Farhod va Shirin» (Xurshid)da Shopur, «Ravshan va Zulhumor» (K.Yashin)da Tersak rollari b-n tanildi. Hamza Umarov ijodida 50-y. lar shakllangan xarakterli, lirik va kulgilihajviy yo’nalishlar keyingi yillar ham davom etdi. Qahramonlarining fe’l-atvori va xususiyatlarini bir oz bo’rttirib ifodalashi, so’zlarini dona-dona va jarangdor talaffuz qilishi, qo’shiqlarini qahramon holatiga singdirib yuborishi, qarama-qarshi his-tuyg’ularni kuchli psixologik dramatizmda yetkazishi b-n Hamza Umarov san’ati alohida ajralib turadi. Isfandiyorxon («G’azal fojiasi»), Ma’dalixon («Nodira»), Sayd («Guli siyoh»), Masxaraboz («O’n ikkinchi kecha»), Asqarali («Mavlono Muqimiy»), Gung («Qizbuloq»), Pantashvili («Xonuma xonim») kabi obrazlari bunga misoldir. Rej. sifatida «Bag’ri tosh», «Qaynona», «Ishqing bilan» kabi asarlarni sahnalashtirgan.
Hamza Umarovning kino san’ati rivojiga ko’shgan xizmatlari alohida bo’lib, kinoda uning yangi qirralari ochildi, qiyofasi, chehrasi, ovozi, xatti-harakatlari, o’zini tutishi, ichki kechinmalarining yuzida, ko’zlarida zohir bo’lishi kinematografiya imkoniyati va ifoda vositalariga juda mos tushgan.
Kinoda Salimboyvachcha («Qutlug’ qon»), Umar («Mahallada duvduv ran»), Madaminbek («Favqulodda komissar»), Homid («O’tgan kunlar»), Qoriev («Inqilob chavandozlari»), Asqarov («Yoz yomg’iri»), Normat («Shijoat»), Sulaymonov («Falokat oyoq ostida»), Jabborov («Shiddat»),Qo’ldoshev («Seni kutamiz, yigit»), Matnazar («Olovli sohil») kabi 60 dan ortiq obraz yaratgan. U bir qancha televizion spektakllar (Masxaraboz,«Qirolning dilxushi» va b.)da ham o’ynagan. Dublyaj san’atining mohir ustasi sifatida tanilgan (1000 dan ortiq fil`mda ovoz bergan). «Bag’ri tosh», «Hayot yo’li»; «Dil tortsa», «Yor yurgan ko’chalar», «Tong farzandlari» p`esalarining muallifi. Hamza nomidagi O’zbekiston Davlat mukofoti laureati (1970).

055

(Tashriflar: umumiy 307, bugungi 1)

2 izoh

Izoh qoldiring